Visual Novel dla początkujących

Co to jest Visual Novel?


Visual Novel czyli powieść graficzna staje się coraz bardziej popularna na Zachodzie. Nic dziwnego. Tablety i smartfony z roku na rok coraz bardziej dostępne na naszym rynku w coraz przystępniejszych cenach umożliwiają nam zabranie wszędzie ze sobą nie tylko książki w formie ebooka, ale również VN.

Czym VN różni się od zwykłej książki? Oprócz samego tekstu mamy tła i obrazki przedstawiające postacie, z którymi spotyka się główny bohater. Atmosfery dodaje muzyka, a często też możemy posłuchać kwestii wypowiadanych przez bohaterów – zupełnie jakbyśmy oglądali film!
Jednak główną różnicą między książką a VN są wybory. To my jako gracze dokonujemy za głównego bohatera wyborów, przez co bezpośrednio wpływamy na bieg wydarzeń.

Skąd w ogóle taki pomysł?

 

Historia Visual Novel


 

Początek

Wszystko zaczęło się pod koniec lat 80-tych, kiedy dwie firmy, Fujitsu i Sony-Sanyo, walczyły ze sobą o dominację na rynku komputerów w Japonii. Sony wypuściło model PC-98XX. Był tani, ale pracował zdecydowanie wolniej, nie mówiąc już o mniejszej gamie kolorów (16-bit = 16 kolorów). Jednak komputer ten okazał się mieć zaskakującą zaletę – gry erotyczne.

Dziś to może nic wielkiego, ale na początku lat 90-tych nie istniał jeszcze Internet w obecnym kształcie, filmy erotyczne można było tylko kupić na VHS-ach albo wypożyczyć.

PC-98XX stał się komputerem skierowanym do specyficznej niszy – ludzi zainteresowanych grami erotycznymi.

Pierwsze gry, wydawane jeszcze na dyskietkach, ograniczały się jedynie do bezmyślnego uprawiania seksu z pokazującymi się na ekranie rysunkowymi dziewczynami. Były dość popularne, dopóki odbiorcy nie znudzili się formułą. Po co wydawać więcej pieniędzy na ten sam produkt tylko w innym opakowaniu?

To tak jakby co dwa miesiące wydawać kolejne 50 shades of Grey i oczekiwać fenomenalnej sprzedaży każdej części.

Pierwsze Eksperymenty

Wtedy Elf zaryzykowało i wydało w 1992 roku Dokyusei – erotyczne RPG. To był prawdziwy krok na przód. Gracz mógł poruszać się bohaterem po małym miasteczku, gdzie poznawał kilka damskich postaci (każda miała unikalną linię fabularną) i  mógł wybrać tą, która najbardziej mu się podobała. Albo wielokrotnie przejść grę, aby odkryć historię każdej dziewczyny. Co więcej, musiał dokonać odpowiednich wyborów, aby dostać „w nagrodę” sceny opisujące seks. W ten sposób powstał nowy podgatunek RPG, symulator randek.

Ponownie wszystko zmienił rynek komputerowy. Pojawiły się nowe modele PC, które miały wbudowany dysk twardy (tak, kiedyś komputery nie miały nawet tego) oraz kieszeń CD-ROM. Gry nagle mogły „zyskać na objętości” i jakości (16 milionów kolorów robi różnicę).

Tymczasem wielką popularność zdobyła gra Otogirisou Chunsoftu, gdzie wprowadzono po raz pierwszy wiele zakończeń.

W poszukiwaniu złotego środka

Po raz pierwszy nazwy „Visual Novel” użyła firma Leaf wydając swoje trzy najlepsze produkty. Były to gry Shizuku(1996), Kizuato(1996) oraz To Heart(1997). Dwie pierwsze miały charakter trilleru z elementami erotycznymi, natomiast trzecia z nich okazała się przełomowa. Opowiadała o życiu młodego ucznia liceum, który przeżywa romantyczne perypetie z różnymi dziewczynami. Gra do tej pory jest uważana za klasykę, a jedna z bohaterek, HMX-12 Multi, stała się ikoną świata VN.

Okazało się, że odbiorcy nie chcą czytać samych scen seksualnych, a pragną zaangażować się emocjonalnie w historię.

Tak też powstał ONE ~kagayaku kisetsu e~ (1998). Softhouse stworzył formułę, jak powinna wyglądać dobry romans i oparł ONE dokładnie o ten schemat.

(pierwsza połowa pełna gagów)+(środek pełen słodkiego romansu)+(tragiczne rozdzielenie kochanków)+(ponowne złączenie pary)=”dobra gra”

ONE odniosło przeogromny sukces, a z Softhouse odeszli jej główni twórcy i założyli własną firmę, w tej chwili uważaną za legendarną – KEY.

Pod tym logiem wyszły obecnie uważane za kanoniczne Kanon(1999),  Air(2000) czy Clannad (2004), które nadal „wyciskają łzy” kolejnym graczom na całym świecie.

W ten sposób stworzono pewien standard VN. Sceny erotyczne, które zdawały się tak oczywistym elementem, zostały zepchnięte do roli dodatku.

 

Subgatunki Visual Novel ze względu na treść


Visual Novel to bardzo szeroka i nieuporządkowana kategoria. Z powodu jej ciągłych przemian i dość długiej historii ciężko wyraźnie wyznaczyć jej granice. Zapoznajmy się z najbardziej podstawowym podziałem.

Eroge

Bardzo szerokie określenie. Sprowadza się do prostego wyznacznika – gra zawiera treści erotyczne. Można się ostatnio spotkać z dwoma bardziej szczegółowymi określeniami: Nakige – oznacza historię, w której bardziej kładzie się nacisk na romans, a erotyka staje się po prostu kolejnym poważnym krokiem na drodze pary; oraz Yaruge, które charakteryzuje się przede wszystkim erotyką(czyli spodziewajmy się zawartości z początku lat 90-tych w nowszej osłonie wizualnej).

Galge

Opiera się tylko i wyłącznie na romansie. Nie znajdziemy tutaj scen erotycznych.

Otome

Kategoria dla pań. W przeciwieństwie do większości VN, wcielamy się w postać kobietą, która będzie szukała swojej męskiej połówki.

Gatunki z pogranicza

Myślę, że obu typów poniżej nie powinno się zakwalifikowywać do VN. Biorąc pod uwagę, że nie tylko Japończycy wpadli na takie rozwiązania, należało potraktować je jako (przynajmniej) gatunki z pogranicza. W końcu dobra historia jest w stanie pociągnąć każdy typ gry, nawet hack&slash.

Dating Simulation

Ten typ gier wyróżnia głównie interfejs. Aby podbić serce wybranej kobiety, musimy zdobyć punkty w systemie za dawanie jej prezentów, zabieranie na randki czy spędzanie z nią czasu.

Adventure Games

Teb podtyp również będzie wyróżniać  mechanika i wymagania skierowane do gracza. Zwykle musimy poruszać się po przedstawionym świecie oraz rozwiązać zagadkę klikając również na przedmioty w zasięgu wzroku.

 

Subgatunki Visual Novel ze względu na sposób gry


Gracz wpływa na przebieg historii dokonując wyborów za głównego bohatera. Jednak należy pamiętać o dwóch wyjątkach.

Sound Novel

Termin pierwszy raz użyty przez firmę Chunsoft. Określa się nim zwykle grę, która z powodu braku zbyt dobrej jakości grafiki, atmosferę tworzy raczej dźwiękami, muzyką i dobrą fabułą.

Kinetic Novel

Jest to liniowa powieść bez wyborów.

 

Czy warto?


Czy warto się zainteresować VN? Myślę, że tak. Po prostu trzeba umieć dobrze wybrać, co warto, a czego nie warto czytać. Dla osób znający język japoński może to stanowić problem, jednak nie dla nas Polaków. Większość gier jest przetłumaczona przez zapalonych fanów danych tytułów. Dostajemy więc od razu garstkę opowieści najlepszego sortu. Skoro ktoś był zdeterminowany do zrobienia tłumaczenia, które zwykle trwa od kilku miesięcy nawet do paru lat, to historia musiała go naprawdę poruszyć. Myślę też, że zanim zabierzemy się za jakiś tytuł, musimy dokładnie zapoznać się z jego opisem bądź recenzją. Jeśli nie interesuje nas romans, znajdzie się kilka tytułów, które po prostu każdy „zjadacz książek” powinien poznać (jak choćby Fate/Stay NightRemember11 czy Steins;Gate).

 

Od czego zacząć?


Ciężko coś poradzić, są gusta i guściki. Myślę, że przede wszystkim należy zwrócić uwagę na tematykę. Jeśli interesuje nas romans (i nie przeszkadzają nam typowe japońskie gagi), warto zainteresować się którym z tytułów KEY(Air, Clannad, Rewrite). Jeśli lubimy tajemnice, które wyjaśnia coś więcej niż „magia istnieje”, proponuję gry firmy KID (Ever17, Remember11) lub Stains;Gate zrobione przez Nitro+(jeśli nie przeszkadzają nam wątki romansowe). Nastrój na triller? 07th Expansion i ich Higurashi czy Umineko. Macie ochotę na większą interakcję? Proponuję Chunsoft i ich 999 lub Corpse Party Team GrisGris’a. 

Także jest w czym się zanurzyć na wiele godzin.

Życzę przyjemnej lektury!

 

Źródła


Wiadomości bazowałam na mojej skromnej wiedzy oraz przetłumaczonym z japońskiego na angielski artykule Satoshi’ego Todome (wersja angielska). Do pisania pobudziła mnie seria postów stąd.

Jak znaleźć ciekawe tytuły godne polecenia? Zajrzyjcie tutaj. 

Reklamy
Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: